Pohyb rozmarným prstom - Martin Droppa (blog.sme.sk)
Pohyb rozmarným prstom
18.9.2018 o 17:17 | Karma článku: 2,26 | Prečítané: 401x• Dokonalá obsahová i formálna harmónia a najznámejší prejav španielskeho umenia XVIII. storočia. Umelec svetovej slávy s tvorbou veľmi aktuálnou i v dnešnej dobe. Tu, pod Vysokými Tatrami. •
• Tatranská galéria v Poprade prvýkrát počas existencie predstavuje tvorbu svetového majstra výtvarného umenia. Vystavuje unikátny cyklus pôsobivých originálnych grafických listov Caprichos, vydaných v Madride. Ich autorom je Francisco Goya y Lucientes (30. marec 1746, Fuendetodos, Španielsko - 16. apríl 1828, Bordeaux, Francúzsko). Grafický súbor Caprichos - Rozmary získal s najväčšou pravdepodobnosťou priamo v Španielsku Félix Maria IV. knieža Lichnovský (1814 – 1848), ktorý pobudol na Zámku v Hradci nad Moravicí v rokoch 1837 až 1839 a aktívne sa zapojil do karlistickej vojny, a to na strane Dona Carlosa. •
• "Na základe dobrých kontaktov s českými kolegami nám túto vzácnu zbierku zapožičal Národní památkový ústav v Kroměříži. Zbierka sa náchádza v jedinečnej Majoritnej knižnici Štátneho zámku v Hradci nad Moravicí, ktorá obsahuje viac než 15 000 kníh, rôzne dobové listiny a tlače a patrí k najcennejším v Českej republike," vysvetľujú Radomír Přibyla a riaditeľka Tatranskej galérie v Poprade Anna Ondrušeková, obaja kurátori výstavy. •
• "Na základe dobrých kontaktov s českými kolegami nám túto vzácnu zbierku zapožičal Národní památkový ústav v Kroměříži. Zbierka sa náchádza v jedinečnej Majoritnej knižnici Štátneho zámku v Hradci nad Moravicí, ktorá obsahuje viac než 15 000 kníh, rôzne dobové listiny a tlače a patrí k najcennejším v Českej republike," vysvetľujú Radomír Přibyla a riaditeľka Tatranskej galérie v Poprade Anna Ondrušeková, obaja kurátori výstavy. •
• Francisco Goya y Lucientes bol najdlhšie žijúcim a najvplyvnejším géniom európskeho maliarstva XVIII. storočia. Jeho monumentálne dielo je charakteristické polaritou barokového rozmachu a klasicistickej jasnosti. Príznačná pre jeho tvorbu je obdivuhodná kompozícia, zjednodušená technika, veľmi originálna farebnosť a svetlosť. K osobitým črtám maliarovho prejavu patria formálna deformácia tvaru a fantastika obsahu. "Umelecký odkaz Goyu je o to pozoruhodnejší, že hoci bol v podstate autodidakt, nielenže uzavrel kapitolu 'tradičnej' španielskej maľby, ale tvorivým odkazom inšpiroval mnohých neskorších maliarov, najmä francúzskych. Goya bol v podstate tvorby posledným z veľkých starých majstrov, ktorých dielo priviedlo na svet nové, moderné maliarstvo," uvažuje Anna Ondrušeková. •
• Na vytvorenie grafického súboru Caprichos pomýšľal Francisco Goya dlhší čas. Začal sa ním zaoberať už v roku 1797, v čase pobytu na vidieckom panstve Sanlúcar do Barrameda, kam ho rok po smrti svojho manžela pozvala ovdovelá vojvodkyňa z Alby, umelcova dlhoročná priateľka aj milenka. Tematika grafík je čisto epická, podložená satirickým a sarkastickým pohľadom na svet a nemilosrdnou kritikou spoločnosti a jej manierov. Použitím reálnych detailov Goya zosmiešňuje autentické osoby a jednotlivé profesie, častými aktérmi deja sú tiež zvieratá v úlohe metaforických podobenstiev, prevzatých z reálneho sveta ľudí. V námetoch niektorých kompozícií sa objavujú taktiež čarodejnícke scény s fantasknou atmosférou plnou prízrakov, prekračujúce úzko kritický rámec súboru. •
• Caprichos, vydané v celkovom náklade 267 sérií, sa vďaka útočnej sarkastickosti museli stretnúť s adekvátnym pobúrením, a to najmä v tradične konvenčnom prostredí madridskej najvyššej spoločnosti. Aj preto sa veľká časť súborov nepredala a Goya ich – spoločne s tlačovými doskami – 7. júla 1803 ponúkol kráľovi. Panovník dar prijal a venoval do zbierok Akadémie svätého Ferdinanda a autorov syn dostal doživotnú rentu vo výške 12 000 reálov ročne. Pri tvorbe finálneho súboru použil Goya veľké množstvo starších prípravných predlôh, vyhotovených červenou ceruzou, červeným atramentom a rudkou. Niektoré dosky, pripravené pre vydanie v roku 1797, boli napokon v konečnej verzii vypustené, zrejme preto, že obsahovali až príliš priehľadné narážky na skutočné postavy. Pre titulný list vyryl Goya vlastnú podobizeň z profilu. S cylindrom na hlave sa v nej vzdal vzdorovitosti nepoddajného „umelca“ a dodal si tak vzhľad usporiadaného a úctyhodného mešťana. Dosky k Rozmarom boli spracované nevšednou technikou kombinácie leptu a akvatinty, ktorá umožnila maliarsky pôsobiacu modeláciu objektov a tónovo mäkko odstupňovanú perspektívu. Niektoré z nich Goya retušoval hladidlom a dosiahol tak veľmi pôsobivý šerosvitový účinok. Intenzívne línie leptov dotvárajú skvelo položené kontrasty s bohatou škálou odtieňov, ich kompozičná osnova je veľmi často určená lineárnou trojuholníkovou schémou so zdôraznenými odvesnami. Vrcholná umelecká precíznosť dodáva námetom na razancii, Goyov expresionizmus dosahuje v Rozmaroch maximum. Vďaka dokonalej obsahovej aj formálnej harmónii sa Caprichos stali nepochybne jedným z najznámejších prejavov španielskeho umenia a značnou mierou prispeli k umelcovej svetovej sláve. Goyova tvorba je tak aj vďaka svojmu obsahu vysoko aktuálna i v dnešnej dobe. •
• Tatranská galéria v Poprade - link. •
• Tatranská galéria pozýva na koncert Lotz Trio: Plavba proti noci - link. •
• Ďalšie zaujímavé, pozoruhodné podujatie v Tatranskej galérii v Poprade: •
• Tatranská galéria v Poprade - link. •
• Tatranská galéria pozýva na koncert Lotz Trio: Plavba proti noci - link. •
• Ďalšie zaujímavé, pozoruhodné podujatie v Tatranskej galérii v Poprade: •
Pohyb rozmarným prstom - Martin Droppa (blog.sme.sk)
Komentáře
Okomentovat